Skønhed & velvære

9 mærker, du skal kende, når du køber skønhedsprodukter

af Freja Bang Lyngbo. Foto: Katrine Kaul/Kaul Production. 9.06.2022
Der findes et hav af mærker og certificeringer, der kan være gode at gå efter, hvis du vil undgå parfume, kemi eller animalske produkter. Men hvilke mærker betyder hvad, og hvordan kender du dem fra hinanden? Bliv klogere her!

Økologisk, fairtrade, uden animalske produkter eller fri for allergifremkalende stoffer. De fleste af os vil gerne passe på både miljøet, dyrene og os selv, når vi handler ind og køber skønhedsprodukter.

Måske kender du allerede Svanen og Blomsten, men foruden dem findes der et hav af mærker og certificeringer, der er til for at gøre livet lettere for dig, når du står i supermarkedet eller helsekostforretningen og overvejer at lægge et nyt produkt i kurven. Det handler bare lige om at kende dem!

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Vi guider dig til 9 mærker, du skal kende, hvis du gerne vil handle skønhedsprodukter med omtanke.

9 certificeringer, der er gode at kende, når du køber skønhedsprodukter

1. Svanemærket

Svanemærket er det nordiske miljømærke, som findes på nonfood-produkter. Det administreres af Det Nordiske Ministerråd, og mærket indikerer, at et produkt er et af de mindst skadelige inden for sin kategori. Der tages højde for hele produktets livscyklus, altså både udvinding af råmaterialer, produktion, brug af produktet, udsmidning og genanvendelse.

2. EU-blomsten

Blomsten er EU’s officielle miljømærkningsordning og svarer til det nordiske Svanemærke.

3. Den Blå Krans

Den Blå Krans er Asthma Allergy Nordics ene allergimærke. Mærkning med Den Blå Krans kræver, at produktet ikke indeholder stoffer, der er kendt for at være allergifremkaldende som f.eks. parfume.

4. Asthma Allergy Nordic

Astma-Allergi Danmark blev i 2018 slået sammen med de svenske og norske astma- og allergiforeninger og hedder nu Asthma Allergy Nordic. Mærket vurderes efter de samme principper som Den Blå Krans.

5. EcoCert

EcoCert er en privat fransk organisation, men har bredt sig internationalt, og mærket findes på produkter fra hele verden. Mærket bruges både på økologiske og naturlige produkter og har også fokus på både fairtrade og bæredygtighed.

6. The Soil Association

The Soil Association er Englands førende økologimærke, der findes på bl.a. fødevarer, tekstiler og kosmetiske produkter. Soil Associations kriterier for økologisk produktion er på nogle punkter mere restriktive end EU's krav til økologisk produktion. For at få mærket skal et produkt nemlig indeholde minimum 95% økologiske råvarer og være GMO-frit for at få mærket.

7. Fairtrade

Fairtrade er en international organisation, og Fairtrade-mærket tager hensyn til miljømæssig og social bæredygtighed ved at arbejde for, at bønder og plantageejere får en fair pris for deres varer.

Hvis du spotter en anden variant af Fairtrademærket, hvis farver er hvid, grøn og blå, betyder det, at et produkt indeholder en ingrediens, der er er handlet på Fairtrade-vilkår.

8. AllergyCertified

AllergyCertified er et internationalt allergimærke, som er godt at kigge efter, hvis du undgå produkter, der indeholder allergifremkaldende stoffer. Det er især vigtigt, hvis du har hudallergi eller vil reducere risikoen for at udvikle det.

9. Vegan Trademark

Produkter mærket med Vegan Trademark er fri for animalske ingredienser, og der er heller ikke brugt animalske produkter eller biprodukter til udviklingen og produktionen af det.