Boligreportage: Frederiksberg-villa med en personlig historie
Interessen for æstetik er tydelig i den store villa på Frederiksberg i København, hvor Anikke og Jacob Bing Østergaard bor med deres to børn.
På sildebensparketten og de skakternede marmorgulve rundt om i huset står den ene danske møbelklassiker efter den anden i selskab med svenske islæt fra især den ikoniske designer for Svenskt Tenn Josef Frank.
Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.
– Vi har begge altid været store fans af Josef Frank og Svenskt Tenn og hele det både lette og farverige take på art deco-universet, fortæller Anikke Bing Østergaard og uddyber, at de danske klassikere fra 1950’erne og 60’erne også altid har stået deres indretningshjerter nær på grund af den ærlige og enkle tilgang til design og materialer.
– Og mixet er essentielt. Nyt og gammelt, fabulerende og stramt, svensk og dansk, mener hun.
Betydningsfulde rødder
Netop mixet af det svenske og danske er sigende for parret, der har rødder i begge lande.
– Vi kan godt lide, at man kan se, hvor vi kommer fra, og hvor vi har været. At man kan kende og genkende os på vores ting, så de netop ikke kun er ting, men også udsagn. Om os, om en tid, om et tilhørsforhold, siger Anikke Bing Østergaard.
Forkærligheden for historie er tydeligt i huset, der er opført i 1933 som en enkel moderne villa med tydelige industrielle referencer og detaljer, der den dag i dag nærmest står uberørte hen.
– Vores hjem er det sted, vi lader vores batterier op. Det er vigtigt, at vores hjem er et hjem, der kan bruges, og som er hyggeligt. Som vi har lyst til at bruge og bare være i.
SE OGSÅ: Minimalistisk lejlighed med møbleklassikere
Boliggalleri: Frederiksberg villa med en historie
Hvem: Anikke Østergaard Bing, sygeplejerske, og Jacob Østergaard Bing, direktør, Mads Nørgaard Copenhagen.
Hvad: Villa på 340 m², fordelt på fuld kælder, stueetage og førstesal, i Femte Juni Plads-kvarteret på Frederiksberg i København.
Spisebordet PK54 passer med sine kontrastfulde materialer og former – stål og marmor, cirkel og firkant – ind i hjemmet på Frederiksberg. Bordet er designet af en af de helt store danske møbelmestre, Poul Kjærholm (1929-1981), der var ansat hos Fritz Hansen i cirka et år, hvor han designede en række bemærkelsesværdige stole.
Udvælg dine møbler med et par enkelte stilarter eller perioder, som du holder særligt af, i tankerne. Det giver en helstøbt fornemmelse, når formsproget er det samme fra rum til rum, og så bliver der lidt mere plads til at skeje ud på f.eks. farvefronten. Maleriet er skabt af Henrik Vibskov.
Hvad enten det er en samling bøger, film eller lp’er, du gerne vil have stående fremme i stuen, er det en god idé med et stringent møbel at opbevare dem i for at undgå fornemmelsen af rod. Møblet her er lavet af snedker Jonas Jensen og litografien af Tal R.
Køkkenets enkle udtryk skyldes dels, at det er indrettet uden overskabe, fordi der er opbevaringsplads i bryggerset, der ligger i forlængelse af køkkenet – dels, at de to markante farver på elementerne er afstemt efter marmorbordpladens grønne toner.
Lad gulvet være frit, og udnyt i stedet væggene i et hjørne til opbevaring af hjemmebiblioteket. Reolerne er designet af Jacob og Annike Bing Østergaard selv og snedkereret af Jonas Jensen. Stolen under reolen er Wegners ikoniske Flagline-stol.
Fornemmelsen fra de gamle københavnerbadeværelser med terrazzogulve og hvide klinker er bevaret, men renoveret og tilpasset familiens behov. Skulpturen er lavet af keramiker Helle Bovbjerg.
MERE INSPIRATION?
Se også denne gamle pigeskole der er forsvandlet til et nordisk hjem