Mad

Roskilde Festival inspirerer unge til gourmetmad

Hvad har glaskål og blåmuslinger med musik at gøre? En hel del ifølge Roskilde Festivalen, der i år har gjort sit for at udfordre de 15-30 åriges smagsløg.
af Ulla Johanne Johansson, Foto: Jackie Bertelsen 10.07.2013

"Indimellem ser det ud som om, at fisken er blevet fileteret med en lynlås. Men det gør ikke noget, for så foreslår vi bare, at de laver fiskefrikadeller ud af filletterne - eller af det, der er tilbage, siger Ronny Isvik, gastronomisk pedel i det åbne køkken FoodJam.

Det er et folkekøkken, hvor festivalgæster på årets Roskilde Festival for en stund kunne skifte teltlejren ud med madlavning. FoodJam, der er målrettet de 15-30 årige er arrangeret af organisationen Madkulturen, hvis mål er bedre mad til alle.

"En dansk familie veksler mellem 10 retter, som kører i ring. Hvis der ikke sker noget, har næste generation måske otte retter, de veksler mellem. Med et koncept som FoodJam prøver vi på at give de unge mere madmod end deres forældre, siger direktør i Madkulturen Judith Kyst, der i øjeblikket arbejder på at få FoodJam-konceptet spredt ud til andre større begivenheder.

Og noget kunne tyde på, at FoodJam som koncept har masser af gang på jord. Mellem 3.000 og 4.000 gæster nåede på dette års Roskilde Festival at tilberede et måltid mad af økologiske grøntsager og sæsonens fisk og skaldyr.

Unge med madmod
"De fleste vil jo helst lave de retter, som de har prøvet at lave før, så de ikke dummer sig overfor vennerne, men der prøver vi at udfordre dem, så de får noget nyt med sig herfra, siger Ronny Isvik, der med sig på festivalen havde 70 unge kulinariske vejledere som kunne inspirere og udfordre festivalgæsterne til at kaste sig ud i ukendt madterritorium. Og var det ikke nok, så udfordrede udvalget af råvarer som fx glaskål, blåmuslinger og fisk, som ikke er til at få i Netto, også gæsterne.

"Mange er kommet igen, fordi første gang var så god en oplevelse. Der var fx en af de unge gæster, som sagde, at hun troede, at blåmuslinger smagte grimt. Nu var det blevet hendes nye yndlingsret," siger Ronny Isvik og fortsætter: "Men der er også blevet lavet rigtig mange uspiselige retter, som vi har måttet redde med fløde. Det meste kan reddes med en halv liter fløde."

I køkkenet for første gang
FoodJam er langt fra det eneste initiativ, der har gjort en forskel for de 15-30 åriges smagsløg. På årets Roskilde Festival gør hver og en af de 163 madboder, der tilsammen producerer 3 millioner måltider under festivalen, en forskel. Cirka 11.500 frivillige arbejder i madboderne, og for nogle af dem er det ikke kun deres første job, men også første gang de arbejder i et køkken.

"Det er langt fra dem alle, der ved, hvordan de skal omgås fødevarer. Vi lærer dem, hvad det vil sige at arbejde korrekt med fødevarer, siger Jacob Svane Sørensen, der ejer Mummbai Indian Street Food, som beskæftiger 250 frivillige under festivalen.

Alene i Mummbai Indian Street Food er der dagligt blevet langet 6.000 måltider over disken. Indtil fredag med økologisk gris. Derefter var der ikke mere at få på hele Sjælland.

Nordisk gourmet på festival
I det hele taget var der længere mellem den traditionelle fastfood på årets festival, end der sædvanligvis har været. Fx kunne gæster spise sig mætte i en velsmagende vildtragout, bygotto, som den serveres på de bedste restauranter, pommes frites stegt i andefedt eller en gang Palæo-bolognese af indmad, for dem, der er hoppet på den stenalder-inspirerede kost.

Men det var helt bevidst.

"Der er ikke noget i vejen med en traditionel burger, men efter otte dage kan det godt blive kedeligt," forklarer projektleder på Roskilde Festivalens madstrategi, Mikkel Sander. Og når musikken er fremme i gummistøvlerne, så skal maden naturligvis også være det.