Derfor er havefolk sundere og stærkere

 
Du er nok ikke i tvivl om, at det er godt for både krop og sind at trække i arbejdstøjet og gå i haven. Det er dog ikke sikkert, du er klar over, HVOR store fordele det faktisk har for de forskellige dele af kroppen, og hvor mange løbeture, du kan spare, hvis du jævnligt laver havearbejde.
 
Inspiration til havearbejdet: Guide til at dyrke pæoner
 
Når du er i haven og luger, slår græs, klipper hæk osv., bruger du rigtig mange af kroppens muskler. Specielt ryg, arme, mavemuskler, ballemuskler og lår får god træning af havearbejdet. Det er en rigtig god ting, for stærke muskler er gode for holdningen og kan beskytte kroppen mod skader og andre helbredsproblemer. Også hjertet bliver styrket af havearbejdet på helt naturlig vis, da du opbygger bedre kondition og udholdenhed. Det kan nedsætte risikoen for hjerteanfald og slagtilfælde.
 
Da musklerne omkring ankler og fødder hele tiden er på arbejde og bliver stærkere i haven, får du helt automatisk en bedre balance og smidighed, og det kan forebygge fald og skader. En lidt overraskende fordel ved havearbejdet er måske, at det også er godt for maven og dit immunsystem. Da havemennesker jævnligt bliver udsat for bakterier i jorden, er deres maver generelt mere hårdføre og immunsystemet stærkere.
 

Det forbrænder du på 1 times havearbejde

Det er ikke kun almindelig konditionstræning, der forbrænder kalorier, men også havearbejde. I listen herunder kan du se, ca. hvor meget de forskellige opgaver i haven faktisk kan bidrage til forbrændingen på bare en time. 

  • Vanding af haven: 120 kalorier
  • Plante blomster: 200-400 kalorier
  • Fjerne ukrudt: 200-400 kalorier
  • Slå græsset: 250-350 kalorier
  • Rive blade sammen: 350-450
  • Rydde buske og krat: 400 kalorier
  • Tungere anlægsarbejde: 400-600 kalorier

Læs også: Gode råd når du arbejder nøgen i haven