Med lyserødt linoleum, grønne lavasten og maling har Mille sat sit eget præg på familiens palævilla
Hjemme hos Mille Fruergaard er der ikke langt fra tanke til handling, når det gælder indretningen af den gamle, herskabelige palævilla fra 1927, som hun deler med sin mand og tre børn. Huset på 220 m², som familien overtog for fire år siden, var velholdt, men alligevel savnede parret at sætte sit eget aftryk. Det blev gjort med et nyt køkken i rosa linoleum, istandsættelse af badeværelset med grønne lavastensfliser og indretningen af et anneks, der i dag er hovedkvarter for firmaet Studio Belle-Soeur, som Mille driver sammen med sin svigerinde.
Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.
Hvor de fleste måske ville tabe pusten ved udsigten til så omfattende en istandsættelse, var de mange beslutninger, opgaver og nye idéer tværtimod kilde til både energi og begejstring.
– Jeg elsker at have gang i projekter herhjemme, og det samme gør min mand – og corona har bestemt ikke hjulpet på lysten til at fikse, renovere og rykke rundt. Jeg malede for nylig vores dagligstue gul på en enkelt dag – meget spontan beslutning, fortæller Mille.
– Jeg rykker måske nogle gange lidt for hurtigt på tingene, så jeg har lovet ikke at starte noget op igen foreløbig, men må da indrømme, at jeg har en ret lang indre liste over projekter, jeg drømmer om at sætte i gang.
En særlig barselsgave
Et af dem er at renovere villaens facade. Og dét allerhelst med samme nænsomhed og respekt for bygningen, som går igen i alle parrets øvrige beslutninger – fra istandsættelsen af det lille gæstebadeværelse, hvor det har bevaret rummets gamle, indbyggede vask til valget af farver på væggene, som matcher husets herskabelige historie. Også valget af møbler bærer præg af familiens forståelse for mødet mellem den gamle villas rødder og nutidens interessante designmuligheder: Designklassikere af Hans J. Wegner og Philip Arctander møder nyere dansk møbeldesign af blandt andre Margrethe Odgaard og GamFratesi.
Overalt har Mille tilsat et drys feminine detaljer i form af en vintagekrukke, et moderne litografi eller en blomsterbuket.
LÆS OGSÅ: Birgitte Wuth har indrettet et hjem, der aldrig går af mode
En særlig kærlighed har Mille til den vamsede stol klædt i lammeskind, der i dag står i parrets soveværelse, hvor den passer i de lyse omgivelser. Stolen, som er formgivet af Philip Arctander fra 1944 og i dag produceret af Paustian, var en gave fra hendes mand, da hun havde født deres tredje barn, og er desuden et minde fra en på flere måder skelsættende periode i deres fælles liv.
– Den minder mig om en helt særlig tid, hvor vi kort forinden havde overtaget huset, som min mand og jeg håber, skal danne rammen for vores børns opvækst, og som vi lige nu ser os selv blive gamle i. Jeg har for nylig rykket stolen fra stuen og op i vores soveværelse af frygt for chokoladefingre eller et rødvinsglas på afveje. For selv om det er et hjem, hvor børn skal være børn, så må jeg nok erkende, at lige den her stol er jeg ret øm over, siger Mille.
Arbejdshelle
Det rum, hun holder allermest af, er på samme vis en krydsning mellem det nye og det gamle – og er desuden det sted, hun tilbringer mest tid i det daglige.
– Vores anneks i forbindelse med huset, som i dag er blevet mit showroom og kontor, og hvor jeg driver min virksomhed fra sammen med min partner og svigerinde, Stephanie, er indrettet feminint og hyggeligt, men også super praktisk, så vi har plads til stort set alle vores varer på ret begrænset plads, fortæller hun om den lille, moderne tilbygning.
LÆS OGSÅ: Murermestervilla med specialbyggede løsninger og en imponerende udsigt over Vejle Fjord
På besøg hos Mille Fruergaard fra Studio Belle-Soeur:
Hvem?
Mille Fruergaard Bach, indehaver af Studio Belle-Soeur, som bl.a. er kendt for sine og lampeskærme og solbrillesnore udformet som feminine perlekæder, sammen med sin mand Patrick og deres tre børn Theodor, Eline og Arthur.
Hvad?
Villaen fra 1927 i Nordsjælland på 220 m².
Q&A
Hvor foregår festen hjemme hos jer?
– Vi er en stor familie, så de fleste fester foregår i vores store spisestue, hvor der som regel bliver disket op med et kæmpe kagebord. Vi har kagefetish i min familie og konkurrerer på de smukkeste kager, så den får ikke for lidt.
Hvad finder man aldrig i din bolig?
– Man kommer helt sikkert aldrig til at se en fladskærm på væggen i min stue. Jeg er virkelig glad for vores fjernsyn, som er et re-design af et gammelt B&O-tv, vi havde som barn hos mine forældre. Det er flot, og det giver mig ikke den der elektronik-vibe, som jeg ikke er vild med. Jeg har desuden noget med ledninger og synes, de er det grimmeste i verden, så jeg gør alt for at gemme diverse ledninger af vejen.
Hvad er din største indretningsbommert?
– Lige da jeg flyttede hjemmefra, indrettede jeg en hel lejlighed med hvidmalede træmøbler, der gerne ville ligne, at de var gamle, men ikke var det. Det var virkelig ikke et kønt syn – og desuden meget upersonligt.
Foran huset har Mille indrettet en hyggekrog med loungemøbler, der matcher husets klassiske stil.
Fra entréen kan man kigge ind i husets stue, hvor Børge Mogensens kendte tremmesofa med polstring fra Kvadrat står som en åben invitation til at slå sig ned, og på sofabordet af Hugo Passos for Fredericia Furniture står en skål af kunstneren Sean Gerstley. Sofaen er fyldt med puder fra Aiayu, der passer til lampen af Paavo Tynell for Gubi. Kurven med Milles strikketøj er fra danske Lillerød.
LÆS OGSÅ: Jagten på et sommerhus endte med køb af gammelt, herskabeligt lægehus
Hvis du godt kan lide at rykke rundt på dine ting, kan det være en god idé at gå efter fleksible møbler, hvor du let kan tilføje eller fjerne moduler alt efter behov. Reolen er designet for Skagerak af Included Middle. Den buttede lampe fra Waughan har en skærm fra Studio Belle-Soeur, mens de stofbetrukne æsker er fra Nachtmanns og Studio Belle-Soeur. Den lille barnestol er fra butikken Gyngehesten, og billedet over reolen er en gammel originaltegning af huset lavet som billede og indrammet. Sofaen er Børge Mogensens klassiker ved navn Nr. 1, mens sofabordet er designet af Space Copenhagen for &Tradition. Puderne er fra henholdsvis Aiayu og Helle Thygesen Art & Antiques.
LÆS OGSÅ: 15 smukke sofaborde til din stue
Mille har malet stuens vintagevitrineskab i samme farve som væggene, så det falder naturligt ind i indretningen, og man bedre lægger mærke til indholdet. Til hendes favoritter hører tekanden fra Svenskt Tenn, banankoppen fra Yonobi og de enkle kopper og skåle fra Hjorts Keramikmuseum på Bornholm. Krukkerne på skabets top er fundet på en rejse til Zürich.
Tænk over farveflowet, når du vælger vægfarver til rum, der ligger i forlængelse af hinanden. Vælg forskellige farver, der matcher for at gøre overgangene mere naturlige, så rummene føles sammenhængende. Tænk også over de forskellige rums funktion, f.eks. har sofastuen fået en mørkere gul nuance, der skaber en huleagtig stemning, mens den midterste stue, der skal binde de to rum sammen, har fået en mere afdæmpet nuance. Barnestolen er fundet i af AB Småland i Malmø, og museumsplakaten er fra franske Fondation Maeght.
Undgå, at udtrykket bliver for ferskt ved at tilføje sorte detaljer, som her hvor de sorte stole komplementeres af den sorte billedramme og skamlen fra Skagerak. I hjørnet står en gammel svensk porcelænsovn, der passer til spisestuens øvrige indretning med bord og stole designet af Hans J. Wegner og lamper i messing fra Bestlite. Både vasen og den gamle filmplakat, som Mille holder meget af, er fundet hos Stilleben.
Set i forhold til husets størrelse er køkkenet småt og kompakt. For at skabe et ensartet udtryk uden for meget larm er både fronter, bordplade og sidebeklædning holdt i samme lyserøde nuance. På den måde får gulvet i lavasten, der er lagt i sildebensmønster, lov til at være i centrum. Køkkenelementerne er fra Reform, mens gulvet er fra danske Madeamano.
Fra spisestuen er der adgang til køkkenet, hvis elementer er fra danske Reform. Da Mille præsenterede sin mand for idéen om et køkken i en varm nuance, kom hun til at kalde den beige – i virkeligheden var den lyserød, men hendes mand er farveblind, så de er begge meget tilfredse med rummet i dag. Vintagekanden er købt hos De Fire Årstider, mens brødkurven er fra Svenskt Tenn. Plakaten er fra Aiayu, og varmebrikkerne i lavasten er fra Madeamano.
LÆS OGSÅ: 16 IKEA-køkkener, der ligner en million!
Når du skal vælge fliser til badeværelset, er det en god idé at låne en prøve med hjem, så du kan se, hvordan farven tager sig ud i rummet på forskellige tider af døgnet. De grønne fliser er fra Madeamano, og messingarmaturet er fra Toni.
På dette lille gæstetoilet af den originale, indbyggede vask blevet bevaret, og for at understrege den herskabelige stil er der valgt sæbeholder, knager og spejl, der matcher messingarmaturet.
Indretningen i soveværelset på 1. sal er lys og let med sengetøj af Aiayu, puder fra Ellis & Ivy og et beige sengetæppe fra Studio Feder. Gardinerne er fra danske &Drape – valgt i en blid kaki, der lader en smule af morgenlyset slippe ind.
I et hjørne af soveværelset står en klassiker af den danske arkitekt Philip Arctander fra 1944, i dag produceret af Paustian. Stolen har en særlig betydning for Mille, fordi den var en barselsgave fra hendes mand, og i dag har den fået plads i soveværelset langt væk fra børn og chokoladefingre. Polstringen i fåreskind tilføjer en naturlig blødhed til rummet, der understreges af både gardiner og stråtasken fra Loewe.
Sørg for at placere dit skrivebord, så du har rigeligt med dagslys, og på den måde får de bedste arbejdsbetingelser. På Milles kontor i annekset står skrivebordet, der er formgivet af tyske Egon Eiermann og produceret af Please Wait to be Seated. På bordet står bl.a. stofbetrukne æsker og en vintage-lampe tilsat en skærm fra Studio Belle-Soeur sammen med et litografi af Erik Frandsen og en lille fransk krukke til skriveredskaber fundet hos Fil De Fer. Stolen er Arne Jacobsens klassiske 7’er i kontor-udgaven.
Q&A
Hvor foregår festen hjemme hos jer?
Vi er en stor familie, så de fleste fester foregår i vores store spisestue, hvor der som regel bliver disket op med et kæmpe kagebord. Vi har kagefetish i min familie og konkurrerer på de smukkeste kager, så den får ikke for lidt.
Hvad finder man aldrig i din bolig?
Man kommer helt sikkert aldrig til at se en fladskærm på væggen i min stue. Jeg er virkelig glad for vores fjernsyn, som er et re-design af et gammelt B&O-tv, vi havde som barn hos mine forældre. Det er flot, og det giver mig ikke den der elektronik-vibe, som jeg ikke er vild med. Jeg har desuden noget med ledninger og synes, de er det grimmeste i verden, så jeg gør alt for at gemme diverse ledninger af vejen.
Hvad er din største indretningsbommert?
Lige da jeg flyttede hjemmefra, indrettede jeg en hel lejlighed med hvidmalede træmøbler, der gerne ville ligne, at de var gamle, men ikke var det. Det var virkelig ikke et kønt syn – og desuden meget upersonligt.