Patineret, vintage eller slet og ret smukt forfald. Den særlige ånd og stil, der kendetegner billedkunstner Marie-Louise Exners 250 år gamle hus på Fanø kan kaldes mange ting. Men én ting er sikkert, det føles ægte.
Det hele startede med en tilfældighed. Billedkunstner Marie-Louise Exner og hendes mand scenograf Snorre Lenzing skulle blot tilbringe to måneder på Fanø, men endte med at blive i over 20 år. Se også denne smukke lejlighed med fransk vintage
Vintage med unik beliggenhed og historie
De faldt blandt andet for huset på grund af den unikke beliggenhed direkte ud til diget og vadehavet. Men også husets fortid som pensionat og tanken om, at stuen havde fungeret som spisesal for gæsterne, tiltalte hende.
– Jeg synes, det er vigtigt, at man kan se tidens tand. Man kan også se skønheden i forfaldet, som det er. Derfor lod vi også de rå vægge med den afskallede maling være. Vi fik på et tidspunkt besøg af en maler, og det kløede i ham efter at male hele huset. Han kunne ikke se æstetikken i det slidte. Men jeg synes, det har sin egen skønhed.
Genbrug i indretningen
Familien har aldrig købt nyt til hjemmet. Hjemmets møbler har de overtaget fra venner og familie, fundet i containere eller på anden måde klunset sig til for meget få penge. Også en stor del af renoveringen af huset er blevet til med klunsede genbrugsmaterialer. Mere vintage-inspiration: Et levende hjem fyldt med fund Parret indretter heller ikke med en bestemt stil i tankerne. – Vi går ikke efter at ville opnå en bestemt stil eller stemning. Stemningen kommer med tingene – helt af sig selv. Min indretningsfilosofi er, at et hjem skal være som et skib. Jeg vil have en fornemmelse i maven af, at jeg er på vej et sted hen, når jeg er i det. Det må ikke “sidde fast” – og ende som nogle mursten med fine møbler i. Jeg vil have en følelse af at være på rejse.
Se parrets smukke hjem i galleriet herunder.
1/14
Den rå blå bræddevæg kom frem, da Marie-Louise fjernede mindst 20 lag tapet fra stuens vægge. På Fanø var det i gamle dage skik at bruge resterne fra skibsmalingen til de hjemlige gemakker, og derfor kan man finde ganske udsædvanlige farver rundtomkring i de gamle huse og ikke mindst ofte et miks af flere forskellige. Den friske gule farve på træpanelerne i soveværelset er dog Marie-Louises valg.
2/14
Ved komfuret hænger gryderne fremme, klar til at blive brugt.
3/14
Forfald kan have sin egen skønhed. Selvom det står på ønskelisten at renovere skuret, mener Marie-Louise, at det også er vigtigt at se det æstetiske i forfaldet, indtil der er råd.
4/14
Det smukke hus set udefra.
5/14
“Vinterkrogen” kalder Marie-Louise det slænge-hjørne, som Snorre har bygget i den lille stue ved siden af spisestuen. Puderne er hjemmelavede og sofabordet er overtaget fra et dødsbo og malet hvidt. På væggen moderne fotokunst af Jesper Palm og Annika von Hausswolff.
6/14
Ægte vintage-stemning.
7/14
Marie-Louise har atelier på 1. sal med udsigt over diget. Her laver hun tuschtegninger og grafiske værker.
8/14
Hvis der skulle rende høns rundt i haven, mente Snorre, at det skulle være de smukkeste, man kunne finde. Og sådan blev det.
9/14
Den rå bordplade med de enkle råvarer til aftenens middag er et skønt syn.
10/14
Snorre i køkkenet. Aftenens menu står på krabber.
11/14
Stuen er Marie-Louises yndlingsrum, fordi de fire vinduer mod nord skaber en helt fantastisk stemning. Bordet overtog de fra en bekendt i byen, som ville af med det, stolene er fra en nedlagt skole, og PH-lampen er et arvestykke. I vinduet en gipsfigur af Bjørn Nordahl. Tekande af keramiker Ruth Gissel.
12/14
Unikakopper af Anna Nyreen Findland. Marie-Louise har lavet en flad sandkasse af strandtræ, som kopperne står i. En fin måde at drage Fanøs naturlige omgivelser indenfor på – og sikre, at de fine kopper ikke vælter!
13/14
Allerede i entreen slås vintagetonen an. Parret har valgt at åbne til kip i hele husets højde.
14/14
Den rå bræddevæg i parrets hjemmekontor kom frem, efter at adskillige lag tapet og maling var fjernet.
Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.